woensdag 19 oktober 2016

"Social media": zegen of vloek?

Facebook en Blogs: 

Heerlijke media om mooie, leuke en lieve dingen met elkaar te delen, en om mee te leven bij vreugde en bij verdriet. 

Zo althans is mijn mening!

Vorige week zondag, 10 dagen geleden dus, ontving ik om kwart voor 7 's avonds een berichtje:

"Wietske, jouw naam gaat op een hele vervelende manier over het internet. Lees het blog van mevrouw Dekenstikster maar".

Ik ken mevrouw Dekenstikster niet, weet helemaal niets van haar, laat staan van haar quilts en mijn verbijstering is groot als ik haar blog open klik en de foto zie van onze Scarlet, erg gelijkend op, wat mij nu pas duidelijk wordt, de Céline van deze mevrouw van zo'n 10 jaar geleden.

De Scarlet, ontworpen en gemaakt door José, die ons herhaaldelijk verzekerde tijdens het maken, dat hij "in haar hoofd zat en vanzelf naar ons toe kwam."

Ik heb mevrouw Dekenstikster onmiddellijk privé een mail gestuurd, mijn verantwoording genomen als winkelier, excuses aangeboden en haar verteld dat dit echt niet kan, dat we de ontwerpster en maakster er op zouden aanspreken en dat we de patronen uit het schap zouden halen en het zouden aanpassen zoals haar eis was:
" Scarlet, geïnspireerd op de Céline van Dekenstikster".

Wij hebben dit uiteraard gedaan voordat de winkel woensdag weer open ging. Bovendien hebben we die zondagavond direct alle foto's van het blog verwijderd.

Natuurlijk heeft deze mevrouw haar achterban, dames die het heerlijk vinden als er weer eens een rel is, en groot was hun enthousiasme om mevrouw Dekenstikster te vergezellen in haar strijd om het "recht" dat moest en zou zegevieren.

Blijkbaar is een excuus en herstelactie niet genoeg en wordt door sommigen onder ons de "social media" voor andere doeleinden gebruikt.

En na 10 dagen is dat blijkbaar nog steeds niet uitgewoed.



Inmiddels werd ik erop geattendeerd dat mevrouw wel heel erg ver ging door een foto van onze Scarlet op FB te gebruiken om er een link naar haar blog onder te plakken.
Gelukkig kon deze foto, met ongepaste toegevoegde tekst, binnen 5 minuten verwijderd worden.

Inmiddels kunnen wij allen de Céline gratis bestellen bij mevrouw Dekenstikster en ze geeft op haar blog nog wat adviezen hoe je hem anders, zonder borduurtjes kunt maken, dus zoals bij onze Scarlet.

 Dames: sla je slag!!!

Is er een moraal in dit verhaal?

Ja hoor, die is er zeker.

Informeer eerst eens rustig bij de betrokkene hoe de vork precies in de steel zit, alvorens een podium te zoeken voor het ruim ventileren van je gram.

Mijn FB account en die van de winkel zijn inmiddels verwijderd omdat ik geen deel wil zijn van dit soort aantijgingen.  Ik heb mijn eigen blog, gelieerd aan mijn winkel, waarmee ik enkele keren per week heel veel mensen een plezier doe.


"Quilting is sharing", zegt mevrouw Dekenstikster. Zou er wellicht sprake zijn van twijfel?

Is dat nou niet precies wat ik dagelijks doe?

Een podium bieden voor zoveel prachtige werkstukken gemaakt door enthousiaste klanten en vriendinnen die het komen laten zien in de winkel!!!!

Wietske