zondag 29 januari 2017

Geven en nemen.......

GEVEN:

Vrijdagmiddag half 2: 

De beginners die nu echt wel heel veel weten en die ik heb zien groeien van " wat moet ik in vredesnaam met zo'n lapje stof, Oh heet dat een fatquarter?" tot volwassen handwerkers die hun hand niet omdraaien om weer een nieuw extra  blok te maken"


En dan de laatste stap in het proces


Doorquilten. 

En alhoewel deze tak van sport niet mijn favoriete bezigheid is, heb ik wel voldoende lessen gehad en zelf geprobeerd om het goed over te brengen op mijn leerlingen.
Met ring, zonder ring, vingerhoed, kleine naaldjes, geschikt garen met en zonder wax,
het eerste uur besteden we er wel aan.

Ook de verschillende manieren van doorquilten komen aan bod. Maak je versieringen of quilt je in de ditch? Gebruik je gewoon een simpel malletje of schaf je sjablonen aan?

Wil je je quiltwerk zien met afstekend garen of moet het juist onzichtbaar zijn?

Grote steken, of juist kleintjes?



Starten op hun eigen top, dat durven ze nog niet en daarom knippen we oefenlappen, zodat we ons geen zorgen hoeven te maken of het wordt wat we ons er bij voorstellen.


Fijn dat we deze stap eerst even zetten. 
Thuis gaan ze echt aan de slag.

Het komt goed met deze groep, ze denken stiekem aan iets nieuws om mee te beginnen.
Ik zie ze binnenkort weer en dan krijgen ze een paar lessen appliceren.

Ik ben super trots op mijn cursisten.


NEMEN:

Gisteren nam ik zelf les.

Van Juud, een les voor gevorderden. De winkel loopt als een trein, 2 vriendinnen die samen met Herman de winkel "doen" en de catering verzorgen.

Ik mocht en hoefde zelf niks, alleen maar te genieten in het cursuslokaal.



We leren eerst op een makkelijke manier hoe je de afmeting van je stof  kunt uitrekenen.


En voordat je begint met appliceren altijd eerst je werk kaderen, zodat je weet waartussen je werken moet. Dus met potlood aftekenen aan de achterkant, en rijgen met een afstekende kleur  zodat je het ook aan de voorkant goed ziet.

Nou ben ik natuurlijk al wat gewend met de Harriet........


En als je paterno weg glijdt tijdens het knippen? Plak er een malletje van papier bovenop en je hebt houvast.

SLIM!!!!


En dan moet dit het worden uiteindelijk.


Juud geeft mooie lessen, we steken er veel van op.


De eerste resultaten worden snel zichtbaar. H 250 daar werken we mee vandaag.


En dan het 2e deel van de dag: rekenen en tekenen. Nou ben ik beslist geen held in rekenen maar hier kom ik goed uit, ik snap het, maar dat kan ook aan Juud liggen natuurlijk.


Ook met H 250, al zou het voor mij een eerste optie zijn om dit met paterno te doen.

Of ik het af krijg voor de volgende keer? 

Ik weet het niet. We gaan het druk krijgen de komende weken. 
2 grote projecten in februari die veel tijd en aandacht vragen.

Maar dat maakt niet uit, het gaat mij om de lessen........


een heerlijk dagje cursist zijn in je eigen winkel. Ik mocht me zelfs niet met de schoonmaak bemoeien.


Meisjes, super bedankt!!!!!!!

Enne, rust goed uit vandaag..........

Hoor ik het goed buiten?,  regent het ??????

Handwerken!

We hebben geen afspraken, een lange dag wacht......

Dat wordt genieten dus, ons weekend is begonnen.

groetjes

Wietske